АЛІМПІЯДНЫЯ ЗАДАННІ ПА БЕЛАРУСКАЙ МОВЕ
11 КЛАС
1.Уважліва прачытайце словы і суаднясіце з іх значэннем, адказ запішыце. (Максімальная колькасць балаў – 5,5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
агон |
А |
пісьмовая прылада-палачка, у якую ўстаўляецца пяро; ручка. |
1 |
адвой |
Б |
наваколле паселішча, звычайна вясковага. |
2 |
акап |
В |
чарніла |
3 |
асадка |
Г |
хвост |
4 |
аселіца |
Д |
той, хто займаецца афёрамі; нядобрасумленны дзялок |
5 |
асот |
Е |
падман |
6 |
атава |
Ё |
затока |
7 |
атопкі |
Ж |
трава, якая вырасла ў той самы год на скошаным |
8 |
атрамант |
З |
навес над страхою, дахам |
9 |
аферыст |
І |
стары зношаны абутак |
10 |
ашука |
К |
калючае пустазелле |
11 |
Адказ: А_, Б_, В_, Г_, Д_, Е_, Ё_, Ж_, З_, І_, К_.
2. Пастаўце націск у словах. (Максімальная колькасць балаў – 2; па 0,2 за кожны правільны адказ)
Буксіраваць, браніраваць (пакрывацца бранёю), браніраваць (пра месца, білет), газіраваць, зманціраваць, прэміраваць, карэкціраваць, памасіраваць, рэжысіраваць, татуіраваць.
3. Перакладзіце словы на беларускую мову. (Максімальная колькасць балаў – 5,0; па 0,5 за кожны правільны адказ)
Любознательный, многообразный, неизбежный, незаурядный, обходительный, повседневный, рассержанный, расчётливый, трогательный, суеверный.
4. Падбярыце сінонімы да слоў. (Максімальная колькасць балаў – 3,5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
Вешчы, мілата, няласка, танны, сумны, хутка, цудоўны.
5. Уважліва прачытайце словы і суаднясіце іх з лічбамі: антонімы -1, амафоны - 2, паронімы - 3, сінонімы – 4, амограф - 5, амаформы - 6. (Максімальная колькасць балаў – 4,5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
Снегавы - снежны |
Прыгавор – прысуд, рашэнне, вердыкт, пастанова |
||
Гармонія - разлад |
Цёзка - цёска |
||
Капа - капа |
Цяліца - цяліцца |
||
Скіба – луста, скарынка, кавалак, акрайчык |
Эфектны -эфектыўны |
||
Травіца - травіцца |
Добраахвотны - прымусовы |
6. Устаўце прапушчаныя літары ў словах (Максімальная колькасць балаў – 3; па 0,25 за кожны правільны адказ)
Камп_тэнтны, заб_спечыць, зап_чатаць, ст_тысячны, чырв_нагаловік, заходн_ўкраінскі, бяспро_грышны, мане_ры, дыспе_чар , ра_шчодрыцца, ра_чышчаны, Пола_чына.
7. Устаўце ў назоўніках патрэбны канчатак –у-ю, -а-я. (Максімальная колькасць балаў 5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
Не чуваць брэх.., корань валяр’ян.., піянерскага дэвіз.., смачнага дэсерт.., грэчаскага міф.., вішнёвага сад.., чакаць прыгавор.., няма толк.., моцнага ўціск.., кусты чарот.. .
8. Вызначце тып даданых частак складаназалежных сказаў. Укажыце, што выступае сродкам сувязі паміж даданай і галоўнай часткамі ( злучнік ці злучальнае слова). ( Максімальная колькасць балаў – 4,5; 1 бал – за тып сказа, 0,5 – за сродак сувязі. )
1) Не пакідайце ж мовы нашай беларускай, каб не ўмёрлі! ( Ф. Багушэвіч )
2) Якая справа, такая і слава. ( Прыказка ).
3) Ніякая навука не дае агню вачам і жывога румянцу шчокам, калі халодная душа дрэмле ў прамоўцы ( М. Кашанскі).
9. Запішыце, з якім значэннем ужываюцца прыведзеныя ўстойлівыя выразы ў сучаснай моўнай практыцы. (Максімальная колькасць балаў – 6).
Адзін на адным |
|
Выводзіцца на арбіту |
|
Завіляць хвастом |
|
Ажаніцца з зямлёю |
|
Круціць шарманку |
|
Двухаблічны Янус |
|
10. Уважліва прачытайце азначэнні ў першым слупку, запоўніце другі слупок літаратурнымі тэрмінамі. (Максімальная колькасць балаў – 3, па 0,5 за кожны правільны адказ).
Дзеючая асоба мастацкага твора |
|
Род літаратуры, які грунтуецца на апісанні фактаў, падзей, стварэнні аб’ектывізаваных вобразаў герояў, пададзеным як бы без удзелу аўтара |
|
Нерыфмаваны, рытмічна арганізаваны сілаба-танічны верш. |
|
Паўторы слоў ці словазлучэнняў у пачатку вершаў, якія істотна ўплываюць на кампазіцыю твора, яго змест. |
|
Урачысты, узнёслы верш, хвалебная песня ў гонар важнай падзеі, з’явы, асобы. |
|
Мастацкае азначэнне, якое вобразна характарызуе прадмет, з’яву або чалавека |
|
Форма лірычнага верша з васьмі радкоў, у якім два першыя і два апошнія, а таксама першы і чацвёрты радкі аднолькавыя. Такім чынам, першы радок паўтараецца тройчы, другі – двойчы. |
Максімальная колькасць балаў -42.
ДАВЕДКІ
11 клас
- Уважліва прачытайце словы і суаднясіце з іх значэннем, адказ запішыце. (Максімальная колькасць балаў – 5,5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
А-4; Б-7; В-9; Г-1; Д-2; Е-11; Ё-8; Ж-10; З-3; І-5; К-6.
2 . Пастаўце націск у словах. (Максімальная колькасць балаў – 2; па 0,2 за кожны правільны адказ)
буксІраваць, браніравАць, (пакрывацца бранёю), бранІраваць (пра месца,білет), газіравАць, зманцІраваць, прэміравАць, карэкцІраваць, памасІраваць, рэжысІраваць, татуІраваць.
3. Перакладзіце словы на беларускую мову. (Максімальная колькасць балаў – 5,0; па 0,5 за кожны правільны адказ)
дапытлівы, разнастайны, немінучы, незвычайны, абыходлівы (далікатны, ветдівы), штодзённы, раззлаваны, разважлівы (ашчадны, разважлівы, асцярожны), чуллівы (замілаваны, жаласлівы, кранальны), забабонны (прымхлівы).
4. . Падбярыце сінонімы да слоў. (Максімальная колькасць балаў – 3,5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
вешчы – мудры, прарочы; мілата – чароўнасць, прыгажосць, замілаванне, пекната; няласка – варожасць, непрыхільнасць, недобразычлівасць; танны – недарагі, даступны, капеечны, грашовы, сходны; сумны – невясёлы, нярадасны, смутны, журботны, пануры; хутка – шпарка, спешна, тропка, жвава, імкліва, цудоўны – выдатны, незвычайны, прыгожы, маляўнічы, дзіўны, прыемны.
5. . Уважліва прачытайце словы і суаднясіце іх з лічбамі: антонімы -1, амафоны - 2, паронімы - 3, сінонімы – 4, амограф - 5, амаформы - 6. (Максімальная колькасць балаў – 4,5; па 0,5 за кожны правільны адказ)
Снегавы - снежны |
3 |
Прыгавор – прысуд, рашэнне, вердыкт, пастанова |
4 |
Гармонія - разлад |
1 |
Цёзка - цёска |
2 |
Капа- капа |
5 |
Цяліца - цяліцца |
6 |
Скіба – луста, скарынка, кавалак, акрайчык |
4 |
Эфектны -эфектыўны |
3 |
Травіца - травіцца |
6 |
Добраахвотны - прымусовы |
1 |
6. . Устаўце прапушчаныя літары ў словах (Максімальная колькасць балаў – 3; па 0,25 за кожны правільны адказ)
кампЕтэнтны, забЯспечыць, запЯчатаць, стАтысячны, чырвОнагаловік, заходнЕўкраінскі, бяспроЙгрышны, манеЎры, дыспеТчар раСшчодрыцца, раСчышчаны, ПолаЧчына.
7. Устаўце ў назоўніках патрэбны канчатак –у-ю, -а-я. (Максімальная колькасць балаў 5; па 0,5 за кожны правільны адказ) Не чуваць брэхУ, корань валяр’янУ, піянерскага дэвізА, смачнага дэсертУ, грэчаскага міфА, вішнёвага садУ, чакаць прыгаворУ, няма толкУ, моцнага ўціскУ, кусты чаротУ.
8) . Вызначце тып даданых частак складаназалежных сказаў. Укажыце, што выступае сродкам сувязі паміж даданай і галоўнай часткамі ( злучнік ці злучальнае слова). ( Максімальная колькасць балаў – 4,5; 1 бал – за тып сказа, 0,5 – за сродак сувязі. )
1) з даданай мэты, злучнік;
2) з даданай выказнікавай, злучальнае слова;
3) з даданай умовы, злучнік;
.9. Запішыце, з якім значэннем ужываюцца прыведзеныя ўстойлівыя выразы ў сучаснай моўнай практыцы. (Максімальная колькасць балаў – 6).
Адзін на адным |
Гуртам (скучана, у цеснаце) |
Выводзіцца на арбіту |
Станавіцца вядомым |
Завіляць хвастом |
Пачынаць хітраваць, крывадушнічаць |
Ажаніцца з зямлёю |
Памерці |
Круціць шарманку |
Надакучліва гаварыць адно і тое ж |
Двухаблічны Янус |
Крывадушны чалавек |
10. Уважліва прачытайце азначэнні ў першым слупку, запоўніце другі слупок літаратурнымі тэрмінамі. (Максімальная колькасць балаў – 3, па 0,5 за кожны правільны адказ).
Дзеючая асоба мастацкага твора |
персанаж |
Род літаратуры, які грунтуецца на апісанні фактаўў, падзей, стварэнні аб’ектывізаваных вобразаў герояў, пададзеным як бы без удзелу аўтара |
эпас |
Нерыфмаваны, рытмічна арганізаваны сілаба-танічны верш. |
белы верш |
Паўторы слоў ці словазлучэнняў у пачатку вершаў, якія істотна ўплываюць на кампазіцыю твора, яго змест. |
анафара |
Урачысты, узнёслы верш, хвалебная песня ў гонар важнай падзеі, з’явы, асобы. |
ода |
Мастацкае азначэнне, якое вобразна характарызуе прадмет, з’ву або чалавека |
эпітэт |
Форма лірычнага верша з васьмі радкоў, у якім два першыя і два апошнія, а таксама першы і чацвёрты радкі аднолькавыя. Такім чынам, першы радок паўтараецца тройчы, другі – двойчы. |
трыялет |
Максімальная колькасць балаў - 42.
Тэмы вусных выказванняў
I этап рэспубліканскай алімпіяды па беларускай мове і літаратуры
9-11 клас
Білет 1
1. Светлы ж след будзе вечна жывым.
Максім Багдановіч. “С.Е.Палуяну”
2. Музыка, якую я люблю.
Білет 2
1. З вялікай літары ён Чалавек,
Хвала і чэсць такому Чалавеку...
Аляксей Зарыцкі
2. Мінск - сталіца нашай Бацькаўшчыны
Білет 3
1. Усё, аб чым нам марыцца, -
Збываецца ў жьщці.
Miкола Хведаровіч
2. Беларусь — краіна высокіх тэхналогій.
Білет 4
1. Я хацеў бы спаткацца з Вамі на вуліцы
У ціхую сінюю ноч
I сказаць...
Максім Багдановіч
2. Чаму вучаць беларускія прыказкі і прымаўкі?
Білет 5
1. Зямля падрабнела ў людскім уяўленні:
Вакол абляцець – хопіць менш дзвюх гадзін...
Сяргей Законнікаў
2. Аповесць пра дзяцей — тэта часта аповесць для дарослых.
1ван Шамякін
Білет 6
1. Беларусь - азёрны край
2. Вяртаюцца з выраю жоравы, ryci
Да гнёзд на палях Беларусі
Янка Купала
Білет 7
1. Як часам незаўважна ўскрыліць мара, надзея ўспыхне з аднае ўсмешкі...
Paica Бapaвiкoea
2. Я слухаю радыё...
Білет 8
1. А веру: прыйдзе гэткі дзень...
Янка Купала
2. Незабыўнае імя Маці – як гаючы глыток жыцця...
Мікола Федзюковіч
Білет 9
1. Пэўна, з пявучага золата
Нашы напевы,
Бо не ржавеюць яны...
Максім Танк
2. Газета, якую я чытаю.
Білет 10
1. Страніца лепшая ў штодзённіку жыцця!
Максім Багдановіч
2. Мая любімая дзіцячая кніга.
Білет 11
1. Нясвіж і Мір - сусветная культурная спадчына ў афіцыйным спісе ЮНЕСКА
2. Слову жывому - на глебу ўрадлівую,
Мёртваму слову - на камень, на жвір.
Шчыраму сэрцу - долю шчаслівую,
Чэрстваму сэрцу - балота і вір.
Сяргей Дзяргай
Білет 12
1. Можа, мала сябры
Яшчэ знаюць наш край...
Максім Танк
2. Тэлевізійная праграма, якую я гляджу.
Білет 13
1. Я знаю, што за ўсё, за ўсё – плаціць.
Дык лепш – спаўна! За лепшае ў жыцці!
2. Гістарычныя помнікі Беларусі
Білет 14
- Не сорамна быць даўжніком.
Забыцца, што даўжнік ты, —
сорам.
Алег Лойка
- Хлеб – усяму галава.
Білет 15
1. Як поле, у людзей душа адкрыта,
Пасей дабра зярняты ў глебу ты –
Дабра саспее колас залаты.
Сяргей Законнікаў
2. Дыялекты, гаворкі, літаратурная мова.